3 handige schrijftips die je voor elke tekst kunt gebruiken
Wil je je tekst net dat beetje extra geven? Fantastisch! Hier drie nuttige schrijftips die je voor elke tekst kunt gebruiken.
De ene tekst is de ander niet. Een blog is heel wat anders dan een nieuwsartikel of producttekst. Alles heeft zijn eigen doel, functie of plek. Maar dat wil niet zeggen dat je allemaal helemaal anders moet behandelen. Sterker nog: er zijn heel veel handigheidjes die je op élke tekst kunt toepassen.
De volgende drie handige schrijftips bijvoorbeeld.
1. Maak de tekst scanbaar
Tegenwoordig leven wij in een tijd met veel prikkels. Heel. Veel. Prikkels. Daarom leren wij onszelf als automatisme aan om te razendsnel te beoordelen wat wel en niet belangrijk is. Oftewel: wij scannen alles.
Zorg daarom dat de lezer ook bij het scannen al een idee heeft van waar de tekst over gaat. Laat niet alleen in de tekst die rode draad terugkomen, maar in elk uit het oog springend onderdeel. Je kop, inleiding en tussenkopjes moeten ook al een verhaal vertellen. Net als de afbeelding bij je bericht of het citaat dat je uitlicht. Zo kan iemand razendsnel beoordelen of zijn tekst voor jou is.
Heb je positief de aandacht getrokken? Wees dan gerust: dan zetten mensen vaak al die andere prikkels aan de kant en nemen ze ook écht de moeite om het te lezen.
Zo pas je dit toe:
- Besteed veel aandacht aan een concrete kop en duidelijke inleiding
- Bepaal vooraf het doel van je tekst
- Deel je tekst op in duidelijke onderdelen en zorg voor beschrijvende tussenkopjes
- Gebruik opsommingen, citaten en zorg voor een passende afbeelding
2. Wees begrijpelijk (naar de doelgroep)
Jij weet heel veel over een bepaald onderwerp. Waarschijnlijk veel meer dan diegene die het leest. Dit is een grote kracht; want hierdoor straal je professionaliteit en vakmanschap uit.
Tegelijkertijd is het een valkuil; want hierdoor gebruik je vaak automatisch woorden die misschien enkel kenners kennen of sla je onderwerpen aan die voor een gemiddelde lezer helemaal niet interessant zijn. Jargon, noemt men dit ook wel. Jargon is doorgaans een doodzonde in een tekst (of ieder ander communicatiemiddel). Probeer dit zoveel mogelijk
Zo pas je dit toe:
- Check je tekst naderhand op moeilijke woorden. Is voor een vakterm geen laagdrempeliger synoniem te vinden?
- Stel vooraf vast ‘wie’ precies je doelgroep is. Zijn dit collega’s; dan kun je die vaktermen er best in laten, maar voor nieuwe klanten wordt dit spannender.
- Bedenk ‘wat’ je doelgroep wil weten over het onderwerp. Niet wat jijzelf zou willen weten!
- Laat je tekst nalezen door iemand die niet in de materie zit en vraag of diegene het begrijpt.
3. Leer jezelf aan actief te schrijven
Ken je ze nog van de middelbare school: hulpwerkwoorden? Dit zijn woorden dit iets zeggen over het hoofdwerkwoord. Zouden, zullen en hebben bijvoorbeeld. Ze is naar school gefietst. Of deze, van Onze Taal: ‘Hij zou zich uit zo’n situatie wel hebben weten te redden’.
Leer jezelf vanaf nu aan die hulpwerkwoorden zoveel mogelijk te schrappen. Leer jezelf actief te schrijven.
Actief schrijven maakt een tekst niet alleen korter, maar ook vlotter en fijner om te lezen. Ze fietste naar school. Hij redde zich uit deze situatie. Dat niet alleen: actief schrijven zorgt er tegelijkertijd voor dat jij als schrijver sterker in je schoenenstaat. Jij kan dit!
Zo pas je dit toe:
- Schrappen, die hulpwerkwoorden! Vooral zullen, gaan, worden en zouden komen vaak voor.
- Zet het onderwerp centraal of vooraan. “De jongen speelt een spelletje” en niet “Het spelletje wordt door die jongen gespeeld”
- Check je tekst na het schrijven nog een keer na op inactief taalgebruik
- Kijk in de spiegel en zeg tegen jezelf: ik schrijf actief (niet: ik kan actief schrijven)
Eerste stappen zetten in SEO? Lees dan absoluut deze drie handige tips.