3 SEO-tips die je gemakkelijk op je tekst kunt toepassen
SEO is van toepassing op iedere webtekst. Als men iets zoekt dat met jouw onderwerp te maken heeft, dan wil je dat jij naar boven komt. Daarom hier een aantal SEO-tips die je gemakkelijk op je tekst kunt toepassen.
Een belangrijke graadmeter voor deze tips is dat SEO meer is dan enkel zoekwoorden. Google en Bing kijken naar meer dan of de zoekterm wel vaak genoeg in je tekst voorkomt. Geloofwaardigheid (klopt het wel wat je zegt) en autoriteit (heeft diegene er verstand van) zijn minstens zo belangrijk.
Het leuke: dit zorgt ervoor dat je geen marketeer hoeft te zijn om wat SEO-handigheidjes toe te passen in de tekst. Lees je mee?
1. Match de kop en tussenkop met de inhoud
Zoekmachines zijn geavanceerd. Ze letten niet alleen op de inhoud, maar ook of jouw kop of tussenkop past bij deze inhoud. Het is niet zo handig om als kop “De 5 leukste kookrecepten voor kinderen” te hebben, en het vervolgens te gaan hebben hoe je het beste een wiel van een auto kunt vervangen.
Zorg er daarom voor dat je kop- of tussenkop overeenkomt met wat er in je tekst te vinden is. Maak van elk van de recepten een tussenkop bijvoorbeeld (en zet er “ Kookrecept 1:” voor), en zorg dat de woorden uit die tussenkop ook ergens in je tekst voorkomen. Als Google ziet dat inhoud en kop goed overeenkomen, scoor je bonuspunten!
Ben je meer fan van cryptische tussenkopjes? Ik ook! Zoekmachines worden er helaas minder blij van, dus die kun je beter bewaren voor fysieke teksten.
Zo pas je dit toe:
- Laat onder de kop de belangrijkste informatie terugkomen. Vermeld in de inleiding een (variatie) op de titel.
- Geef elk tussenkop een duidelijk eigen onderwerp.
2. Start met het belangrijkste
Journalisten smullen ervan: oprolbaar schrijven, de 5 W’s en de H… Als dit voor jou als abracadabra klinkt, dan moet je hiervan vooral onthouden dat je ook in webteksten met het belangrijkste begint.
Houd de lezer dus niet in spanning of draai er niet om heen. Geef allereerst antwoord op de meest urgente vraag die je verwacht dat de lezer heeft. Als je een lijst wil publiceren met alle redenen waarom iemand geen wasbeer als huisdier moet nemen – begin met die lijst! Behandel je stuk niet als een Wikipedia-pagina: natuurlijk is het leuk om te vertellen wat een wasbeer is of waar ze leven (en dat mag je ook best later in het stuk doen), maar dat is niet de hoofdzaak waarom ze jouw artikel moeten lezen!
Zo pas je dit toe:
+ Bepaal vooraf wat het belangrijkste is dat je wil vertellen
+ Kader je onderwerp zo specifiek mogelijk af
3. Vergeet niet naar jezelf of anderen te linken
Dit is eigenlijk een hele simpele – maar daarom niet minder belangrijk. Stop altijd een paar links in je artikel!
Google onderscheidt twee soorten: interne en externe links. Intern gaan naar een andere pagina op jouw site, terwijl externe naar een andere website leiden. Beide zijn net zo belangrijk, om twee verschillende redenen. Interne links laten zien dat je autoriteit hebt (kijk, ik heb nog veel meer over dit thema of onderwerp geschreven), terwijl externe links bijdragen aan je geloofwaardigheid (het klopt echt wat ik zeg, want deze bron ondersteunt dit).
Wees trouwens niet bang dat mensen van je pagina afgaan. Als je content leuk genoeg is, keren ze echt weer terug.
Zo pas je dit toe:
- Kijk na het schrijven naar andere artikelen of pagina’s die de lezer potentieel interessant vindt
- Kijk voor externe links naar de hoogste pagina’s (bronnen) in Google en naar hun betrouwbaarheid. Daarnaast doen overheidswebsites het ook altijd goed.
- Gooi niet je hele artikel vol links: twee interne links en één externe link is vaak meer dan genoeg.
Meer schrijftips: geef een kickstart aan je tekst met deze drie handige tips