
De betekenis achter de naam Pokémon
Pokémon is eigenlijk een afkorting! De letterlijke betekenis van Pokémon is Pocket Monsters, of in het Nederlands: zakmonsters. Beestjes die dankzij die kleine, ronde capsules genaamd Poké Balls nog in je broekzak passen. Pokemon staat voor een van de grootste gamefranchises van de wereld, maar hoe heeft het deze naam eigenlijk gekregen?
Op 10 oktober 1999 maakten wij voor het eerst kennis met Pokémon, via de computerspellen Pokémon Red & Pokémon Blue voor de Game Boy. De hype was toen in de rest van de wereld al een tijdje aan de gang. In Japan verschenen de oorspronkelijke spellen (daar Pocket Monsters Green en Pocket Monsters Blue) drie jaar eerder.
De naam Pokémon is speciaal voor de westerse markt: in Japan heet de franchise Pocket Monsters. De naam is gekozen door middel van een proces dat wasei eigo heet: het Japans maken van Engelse termen. In dit geval waren dat ‘pocket’ en ‘monster’. De geestelijk vader van Pokémon, Satoshi Tajiri, maakte hier Poketto Monsutā van en plakte de afkortingen aan elkaar om het nog lekkerder te laten bekken. Pokémon!
In heel technisch Nederlands is Pokémon daarmee een zogenoemd porte-manteauwoord (ook wel kofferwoord genoemd): twee woorden die samen één zijn geworden en beide betekenissen combineren, maar die niet de originele spelling hanteren. Ander voorbeelden zijn advertorial (advertentie en editiorial) of podcast (iPod en broadcast)
Leuk feitje: Misschien wel het bekendste woord dat tot stand is gekomen via wasai ego is karaoke. Bestaande uit kara (Japanse voor leeg of verlaten) en ōkesutora (verjapansing van orkest). Karaoke betekent dus verlaten of leeg orkest!
Capsule Monsters: de etymologie van Pokémon

De etymologie van Pokémon heeft alles te maken met zogenaamde Gashapon-machines: machines waar je tegen de betaling van wat muntjes een kleurrijke capsule gevuld met wat leuks kunt krijgen.
In 1990 doen Satoshi Tajiri en zijn team bij Game Freak een voorstel aan Nintendo voor een spelletje genaamd Capsule Monsters (zie afbeelding). Hierin reis je de wereld over om stoere beestjes te vangen en te trainen. De reden voor eze bijzondere naam? De ballen die je in zijn voorstel gebruikte om de beestjes mee te vangen, lijken ongelofelijk op de capsules die uit zo’n Gashapon-machine komen!
Het leek er lang op dat deze naam zou blijven. Ook in 1995, een jaar voordat de games uitkwamen, heette Pokémon nog Capsule Monsters. Waarom de naam tóch geen stand hield? De oorspronkelijke makers, Game Freak, kregen er maar geen rechten op. Hierom werd de naam eerst veranderd naar CapuMon en toen, Pokémon!
Het concept achter Pokémon
Tot slot: waar komt het concept Pokémon zelf vandaan? Nou, het vangen en trainen van al deze krachtige wezens is gebaseerd op de favoriete hobby van Tajiri. Als kind ging hij er graag op uit om insecten te vangen, en hij hoopte op een dag ook mensen buiten het platteland, om iedereen op de wereld ook deze mogelijkheid te geven. Dat is aardig gelukt, Tajiri!

Meer weten over de oorsprong van Pokémon?
Dat wilde ik ook! Daarom schreef ik er voor gamewebsite N1ntendo een achtergrondartikel over, die ingaat op de totstandkoming van het spel én het brein achter de serie: Satoshi Tajiri. Wist je bijvoorbeeld dat hij nauw moest samenwerken met legendarische gamedesigner Shigeru Miyamoto om Pokémon tot realiteit te maken?
(Foto: The Pokémon Company)
Meer etymologievoer: de rekenkundige herkomst van computer
Wist je dat… we het woord videospel aan Pong te danken hebben?